Fler kör på vinterdäck på sommaren

\

Statistik från däckrazzior visar att andelen bilar med dubbfria vinterdäck på sommaren ökar. – Dubbfria vinterdäck har 15–20 procent längre bromssträcka på sommarvägar jämfört med motsvarande sommardäck. Våra studier visar också att med vinterdäck på sommaren ökar risken för skador vid olika typer av trafikolyckor, exempelvis vid påkörning bakifrån, frontalkrock och påkörning av fotgängare, säger Läs mer…

Pressinbjudan: Nya däckrazzior runt om i Sverige

\

Däck med bra grepp kan bidra till att en olycka helt kan undvikas eller minska konsekvenserna vid ett olyckstillfälle, genom att ge föraren bra möjligheter att väja och bromsa. Enligt finsk statistik kan däckens egenskaper vara bidragande orsak vid var sjunde dödsolycka i trafiken. Rätt pumpade däck sparar också miljö och pengar. Sedan drygt tio Läs mer…

Från och med fredag är det enbart sommardäck som gäller

\

Dubbfria vinterdäck är ett dåligt alternativ på sommaren. Nu är det hög tid att byta för de som ännu inte gjort det. Sista datum för dubbdäck var den 15 april och dubbfria vinterdäck bör bytas mot sommardäck senast den 30 april, om det inte är vinterväglag eller risk för vinterväglag. Varken gummiblandning eller mönster i Läs mer…

Många har ännu inte bytt till vinterdäck

\

Det har varit en mild höst och många har ännu inte bytt till vinterdäck. Ungefär varannan bilist väntar med skiftet till den första halkan kommer, vilket är olyckligt för då borde vinterdäcken redan sitta på bilen. Risken att skadas i en trafikolycka är extra stor just när den första halkan kommer. – Vi uppskattar att Läs mer…

Färre kör på däck med olagligt mönsterdjup

\

Sedan däckrazziorna första gången genomfördes i större skala har den uppmätta andelen som kör med minst ett däck med olagligt mönsterdjup minskat med 65 procent, från 6,5 procent 2005 till 2,3 procent 2014. Däcken blir olagliga när mönsterdjupet går under 1,6 mm. Det har varit en tydligt minskande trend i andelen med olagligt mönsterdjup i Läs mer…

Slitna och dåligt pumpade däck på Sveriges vägar

\

Vid förra årets däckrazzior hade tre av tio undersökta bilar minst ett däck med 3 mm mönsterdjup eller mindre. De flesta av förarna med slitna däck visste heller inte om att deras däck började bli slitna. Samtidigt hade de flesta också dålig koll på lufttrycket. Sju av tio angav att de inte hade kontrollerat lufttrycket Läs mer…

Varma sommarvägar sliter på däcken – dags för nya däckrazzior

\

När det är varmt blir gummit i däcken mjukare och slits mer än vanligt. Detta har under sommaren blivit en aktuell fråga eftersom årets julimånad var en av de varmaste någonsin enligt SMHI. Det var också första gången som myndigheten utfärdade varningar för mycket höga temperaturer. Nu står vi inför en period med våta höstvägar Läs mer…

VTI-studie visar: Dubbfria vinterdäck har mycket längre bromssträcka på sommaren

\

En studie från VTI som publiceras inom kort visar att dubbfria vinterdäck av nordisk modell har mellan 15 och 20 procent längre bromssträcka vid sommarväglag jämfört med sommardäck av motsvarande kvalitet. Detta gäller på såväl torr som våt vägbana. Greppet vid en undanmanöver var också betydligt sämre för de dubbfria vinterdäcken jämfört med sommardäcken. – Läs mer…