Särskilt framtaget för vinterkörning

Vinterdäck definieras enligt Transportstyrelsen som ”däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller ’Mud and Snow’”.

S.k. året-runt-däck räknas inte som vinterdäck

Så kallade året-runt-däck har egenskaper som utgör en kompromiss mellan kraven sommar- och vintertid och även om de är märkta M+S betraktas de av myndigheterna inte som vinterdäck.

Se upp med grovmönstrade terrängdäck

Importerade jeepar, skåpbilar, minivans, 4×4-fordon etc, har ofta originalmonterade däck som är grovmönstrade och M+S-märkta, men de är varken framtagna eller lämpliga för vinterkörning. Dessa däck har ett mönster som är anpassat för terrängkörning, men de har inte en gummiblandning som är lämplig att köra med på svenska vintervägar. Dessa däck är inte tillåtna när krav på vinterdäck gäller.

Vinterdäck till personbilar

Enligt förslag från Transportstyrelsen ska vinterdäcken från och med den 1 juni 2019 vara märkta med 3PMSF (Alptopp/Snöflinga), men det kommer under en övergångsperiod till och med den 30 november 2024 att vara tillåtet att köra med märkningen M+S, med tillägget att de ska vara särskilt framtagna för vinterkörning, som i dagens bestämmelser.

STRO:s lista på godkända vinterdäck för personbilar på den svenska marknaden upphör att gälla den 1 januari 2019.

Vinterdäck till tunga fordon

Enligt förslag från Transportstyrelsen ska vinterdäcken från och med 1 juni 2019 vara märkta med 3PMSF (Alptopp/Snöflinga), men under en övergångsperiod till och med den 30 november 2024 kommer det att vara tillåtet att köra med märkningen M+S på samtliga axlar, men med tillägget att på drivhjulen ska de vara särskilt framtagna för vinterkörning.

Efter övergångsperiodens slut, den 1 december 2024, ska styr- och drivaxel på tunga fordon vara märkta med 3PMSF (alptopp/snöflinga). Resten av hjulen ska ha däck med M+S-märkning.

STRO:s lista för drivdäck vinter för fordon över 3500 kg upphör att gälla den 1 januari 2019.

Föreskrifterna TSFS 2009:19 och VVFS 2003:22 och dess ändringar i TFSF 2012:131 och TSFS 2012:132 anger bland annat kraven på vinterdäck på tunga fordons drivaxlar och dess definition:

1. Vinterdäck definieras som däck särskilt framtaget för vinterkörning och som är märkt M+S, M.S., M&S, M-S, MS eller ’Mud and Snow’.

2. Grovmönstrade däck med vintermönster som är märkta med M+S eller däck märkta med symbolen alptopp/snöflinga (3PMSF) bör betraktas som vinterdäck.

När det gäller regummerade däck till tunga fordon är det slitbanans mönster och uppbyggnad som avgör. En slitbana med ett vintermönster (och märkt M+S i kanten på slitbanan) på antingen en sommardäcks- eller vinterdäcksstomme betraktas som ett vinterdäck. En sommarslitbana på en vinterdäcksstomme är däremot inte ett vinterdäck, och M+S märkningen måste i det fallet avlägsnas vid regummeringen.