Minsta tillåtna mönsterdjup på motorcyklar är 1,0 mm i däckets huvudmönster (ej räknat slitagevarnare).
Minsta tillåtna mönsterdjup på motorcyklar är 1,0 mm i däckets huvudmönster (ej räknat slitagevarnare).
Mät mönsterdjupet på det mest slitna stället i däckets huvudmönster. Se upp så att du inte mäter där det finns en slitagevarnare, som är en liten upphöjning på 1,6 mm i huvudmönstret på personbilsdäck. Det finns speciella mätstickor man kan använda, men man kan också mäta med en tumstock. Däcket får vara mer slitet än Läs mer…
Undvik stora skillnader i slitage mellan däcken. Om det är skillnad ska alltid däcken med bäst grepp/mönsterdjup sitta bak på bilen, annars ökar risken att få sladd och därmed att bilens mer oskyddade sida träffas vid en kollision med mötande fordon eller fast föremål. När bara två nya däck monteras ska de alltid monteras bak. Läs mer…
Krav på minst 3 mm mönsterdjup gäller vid vinterväglag för personbil klass I (d.v.s. vanliga personbilar), personbil klass II (husbil) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil, lätt buss samt släpvagn som dras av dessa fordon under perioden 1 december–31 mars. Kravet på minst 3 mm mönsterdjup gäller även fordon som undantas från Läs mer…
När däckens mönsterdjup minskar försämras också däckens förmåga att tränga undan vatten. Därför ökar risken för vattenplaning när däcken slits. Under 3 mm mönsterdjup minskar greppet snabbt vid vått väglag, för varje avsliten tiondels millimeter. Om dina däck börjar bli slitna, ta det extra försiktigt när det är vått på vägen. Minsta tillåtna mönsterdjup i Läs mer…