Från och med den 1 november 2012 ska alla däck som säljs till personbilar, lastbilar och bussar vara märkta med en speciell etikett, en så kallad energimärkning. Kravet gäller däck tillverkade från och med den 1 juli 2012. Det finns däck som inte omfattas av reglerna, exempelvis dubbdäck, regummerade däck, reservdäck för temporärt bruk samt begagnade däck.
Samma i hela EU
Energimärkningen ska underlätta för konsumenterna att jämföra olika däck. Märkningen är gemensam för EU-länderna och den har symboler, vilket betyder att samma märketikett kan användas i alla länder, oberoende av språk.
Bränsleförbrukning, våtgrepp och ljudnivå utanför bilen
Energimärkningen visar däckets energiklass på en skala från A till G, med pilar från mörkgrönt till rött, där däck märkta med energiklass A har lägst rullmotstånd. Märkningen visar också däckets grepp på våt vägbana på en skala från A till G, där A betyder bäst grepp. På etiketten visas även däckets ljudnivå utanför bilen på ett standardiserat underlag. Ljudet visas både genom faktiskt decibelvärde och en till tre vågor, där en våg betyder lägst ljudnivå.
Se upp när det gäller val av dubbfria vinterdäck
När det gäller val av dubbfria vinterdäck är det viktigt att ta större hänsyn till däckets vinteregenskaper och mindre till värdet på etikettens våtgrepp.
– Det går inte att göra ett däck som är bäst på allt och dubbfria vinterdäck som prioriterar bra grepp på snö och is får sämre gradering när det gäller våtgreppet på etiketten, säger Bernt Wahlberg, Scandinavian Tire & Rim Origanization – STRO.
STRO har tagit fram en tabell som graderar vinteregenskaper hos de tre olika typer av vinterdäck som finns på marknaden. Tabellen har, i samverkan mellan däckbranschens organisationer DRF, DFTF och STRO, spridits i däckhandeln och finns också på www.dackinfo.se.
För mer information kontakta:
Bernt Wahlberg, STRO
info@stro.se, 018-24 48 38, 0705-28 42 72
Pontus Grönvall, Däckbranschens Informationsråd
pontus@dackinfo.se, 0340-67 30 01, 0705-67 37 47