Rekommendationer för byte av hjul på personbil
- Ta bort bultarna/muttrarna och avlägsna det gamla hjulet.
- För både det gamla och det nya hjulet samt fordonet: Rengör och inspektera alla kontaktytor, gängor (och i förekommande fall: adaptrar) med avseende på slitage, skador och överdriven korrosion.
- Byt ut skadade, slitna och kraftigt korroderade delar.
- Smörj inte gängorna eller ytorna före montering. (Anledningen är att det på personbilar då finns en stor risk att bulten/muttern dras förbi materialets sträckgräns, vilket leder till skador på gängorna och en sämre åtsittande bult/mutter som följd.)
- Se till att bultarna/muttrarna passar fälgen (konisk/rundad/platt).
- Montera det nya hjulet och dra åt bultarna/muttrarna i ett tvärgående mönster (korsvis) till ett måttligt vridmoment, långt under det rekommenderade vridmomentet och kontrollera att hjulet sitter tätt och plant på navet.
- Använd en korrekt justerad momentnyckel och dra åt bultarna/muttrarna i ett tvärgående mönster (korsvis) till det vridmoment som rekommenderas av fordonstillverkaren.
- OBS! Efter 50–100 kilometers körning är det dags att kontrollera att bultarna/muttrarna sitter korrekt, enligt det föregående steget.
Källa: The Scandinavian Tire & Rim Organization – STRO