Följ fordonstillverkarens rekommendation
Information om rätt lufttryck finns i fordonets instruktionsbok och ofta också på en dekal på insidan av tanklocket eller på stolpen bakom förarstolen. Fordonstillverkaren anger vanligen två rekommenderade lufttryck, ett lägre för normal körning och ett högre för körning med mycket last eller i högre hastigheter. Det går även att minska bränsleförbrukningen och öka livslängden på däcken genom att alltid köra på det högre angivna trycket.
För lågt tryck ökar bränsleförbrukningen och utsläppen
Alla som har cyklat med för dåligt pumpade däck vet att det går trögt. Samma sak gäller för en bil. Därför ökar bränsleförbrukningen när lufttrycket är för lågt. Om man kör med åttio procent av rekommenderat lufttryck ökar bränsleförbrukningen med cirka tre procent. För en normal privatbilist innebär det 400–500 kronor extra om året. För en lastbilschaufför eller ett åkeri blir kostnaden mycket större. Med ännu sämre tryck ökar bränsleförbrukningen ytterligare. Om alla körde med rätt lufttryck skulle också utsläppen av
växthusgaser minska betydligt.
Fel lufttryck sliter ut däcken i förtid
Att slitaget ökar med för lite lufttryck beror på att däcket blir instabilt och klackarna som har kontakt med vägbanan rör sig mer. Då ökar friktionen och värmeutvecklingen och däcket slits fortare. Att slita ut däck i förtid kostar pengar och är dåligt för miljön.
Ojämnt slitage av slitbanan, i skuldror eller i mitten av däcket, kan vara ett tecken på för lågt lufttryck. Med 30 procent för lite lufttryck kan däckens livslängd halveras.
Däck till lastbilar och bussar kan slitas ännu fortare, särskilt om det är olika tryck i däcken på samma position.
Även fråga om trafiksäkerhet
För lågt lufttryck eller stora skillnader i lufttryck på samma axel (0,5 bar eller mer) kan bidra till att göra bilen instabil och kan försvåra för föraren att klara av en undanmanöver eller häftig inbromsning.
För högt lufttryck är heller inte bra
Man bör inte öka lufttrycket mer än det högsta tryck som anges i instruktionsboken. Rekommenderat lufttryck är en avvägning mellan komfort, slitage, bränsleförbrukning med mera som däck- och fordonstillverkare kommit överens om. Med för högt lufttryck blir inte bara komforten sämre, anläggningsytan blir först kortare och vid ännu högre tryck också smalare vilket försämrar greppet. Greppet blir också sämre på grund av att däcket blir styvare. Man får så småningom även mittslitage och risken för skador på däcket ökar.