Tryckövervakning – TPMS

TPMS (Tire Pressure Monitoring System) är system i bilar för att ge föraren information om trycket i däcken under körning. Det finns två grundtyper av TPMS på marknaden:

  • Indirekt TPMS som mäter skillnader i rotationshastighet mellan de olika hjulen genom ABS-systemet. Indikerar med en symbol när trycket sjunkit i något däck. Behöver kalibreras, exempelvis vid byte av däckdimension eller ändring av däcktryck.
  • Direkt TPMS som mäter trycket i alla däck (ibland även reservhjulet) via sensorer i varje hjul. Indikerar vilket däck som tappat tryck och visar det aktuella trycket i däcken. Sensorerna till system för direkt TPMS kan vara programmerbara eller självprogrammerande.

Att tänka på vid hantering av hjul med direkt TPMS

Det finns olika typer av sensorer beroende på fälgtyp: ledad sensor, fast sensor eller gummiventil med sensor. Alla sensorer har tätning, mutter, ventilnål och ventilhatt.

  • Vid montering av sensor är det mycket viktigt att sensorn får rätt vinkel och tätning mot fälgen (använd korrekt åtdragningsmoment).
  • Vid montering av sensorer på exempelvis vinterfälgar måste fälgarna vara avsedda för detta. Sensorns gummitätning och mutter måste också vara anpassad för fälgen.
  • Var försiktig vid montering/demontering av däck så att inte sensorn skadas. Använd inte monteringsjärn i området runt sensorventilen.
  • Sensorns ventilnål, ventilhatt, gummitätning och mutter bör bytas vid varje däckbyte (på samma sätt som för vanliga ventiler).
  • Följ tillverkarens rekommendationer för respektive fälg/sensor, och rådfråga alltid tillverkaren vid tveksamheter.
  • Använd aldrig punkteringsspray eller liknande produkter, då dessa kan förstöra sensorerna, som då måste bytas ut.
  • Det är fortfarande lika viktigt att kontrollera trycket i däcken regelbundet (minst varje månad), även om bilen är utrustad med TPMS. Även en liten trycksförlust i däcken kan påverka köregenskaperna och ekonomin negativt. När däcken undersöks ser man också om däcken fått skador eller blivit slitna.

Så säger regelverket

  • Från och med november 2014 måste TPMS finnas i alla nya personbilar (fordonskategori M1) som säljs, registreras eller tas i bruk.
  • Från och med juli 2024 måste TPMS finnas även i nya bussar, lastbilar och på släp (fordonskategorier M2, M3, N2, N3, O3 och O4) som säljs, registreras eller tas i bruk.
  • För alla fordonskategorier ovan gäller att på eftermarknaden finns i Transportstyrelsens föreskrift (TSFS) inga krav på TPMS när fordonet är i bruk.

Ladda ner pdf

// 17 september 2024