Källa: STRO
Från den 1 juni 2019 gäller denna definitionen av vinterdäck för personbilar i Sverige.
Definitionen av ett vinterdäck enligt Tranportstyrelsen författningssamling TSFS 2019:44, innebär att vinterdäck för personbilar i Sverige ska vinter vara märkta med 3PMSF (Three Peak Mountain Snowflake), och som i dagligt tal kallas för Alptopp/Snöflinga.
Den tidigare definitionen för ett vinterdäck var att det skulle vara märkt med M+S och vara ”speciellt framtaget för vinterkörning”, vilket ofta var en tolkningsfråga då M+S märkningen inte är baserad på en testmetod som 3PMSF märkningen är.
3PMSF märkningen används även på däck i Europa och detta gör att utbudet av ”godkända” däck för vinterbruk har blivit större i och med den nya definitionen, men frågan är om alla däck som är märkta med 3PMSF också är utvecklade och lämpliga för Sverige.
Som tidigare så är det mycket viktigt att man väljer vinterdäck efter de förhållanden och behov man har där man bor och mestadels kör sin bil, och då vi i Sverige normalt har ganska svåra vinterförhållanden på våra vägar så bör man tänka på att välja däck som är utvecklade för de förhållandena som vi har i vårt nordiska land, och speciellt där man bor och mestadels kör med sin bil.
Bor man i delar av Sverige där man kan förvänta sig packad snö och is på vägarna, så bör man välja ett nordiskt vinterdäck, dubbat eller odubbat, som är utvecklat för att ge grepp på snöiga och isiga vägar, ner till mycket låga temperaturer. Bor man däremot i de delar av Sverige där vägarna sällan är isbelagda, utan det mestadels är snö och slask så kan ett europeiskt vinterdäck vara ett bra alternativ för det klimatet.
Vår generella rekommendation är dock alltid att välja ett nordiskt vinterdäck, för största möjliga säkerhet vid plötsliga väderomslag eller snöfall, vilket inte är ovanliga vintertid i Sverige.
Det finns i Europa s.k. året-runt-däck som fungerar bra i de lättare vinterförhållanden man har i dessa länder, men som inte är utvecklade för att ge grepp och vinteregenskaper i de väglag som är vanligast hos oss här uppe i norden.
De flesta däcktillverkare har flertalet däck med 3PMSF märkning i sitt produktprogram, så det är viktigt att kontrollera vilka som är avsedda för nordiska förhållanden, och det kan du göra på däcktillverkarnas hemsidor, eller hos din däckhandlare som vet vilka däck som är lämpligast för dig där du bor och kör.
Om du köper dina däck hos internetbaserad däckhandlare så är det kanske ännu viktigare att kontrollera att de däck du har tänkt att köpa är utvecklade för våra nordiska förhållanden, då vissa internetbaserade däckhandlare inte är baserade här i Norden, så säljer de även sina däck till övriga delar av Europa.
Genom en övergångsbestämmelse i de svenska bestämmelserna så är det tillåtet att använda vinterdäck med M+S-märkning som är ”speciellt framtagna för vinterkörning” fram till och med den 30 november 2024 för bilar med en totalvikt på max 3500 kr. För släp med en totalvikt på max 3500 kg är motsvarande datum den 30 november 2028.
Transportstyrelsen har publicerat en tabell som beskriver krav för att däck ska räknas som vinterdäck och därmed kunna användas vid vinterväglag under perioden när det är krav på vinterdäck. I denna tabell beskrivs också regler för däck till tunga fordon och släp. Tabellen (version 2024-10-04) finns här.