Regler för personbilar och lätta fordon
Personbil klass I (d.v.s. vanliga personbilar), personbil klass II (husbil oavsett vikt), traktor som utgörs av en ombyggd bil, lätt lastbil, lätt buss samt släpvagn som dras av dessa fordon ska ha vinterdäck (med snögreppsmärkning – 3PMSF) eller likvärdig utrustning vid vinterväglag under perioden 1 december–31 mars. Kravet gäller alla positioner på fordonet.
Personbil klass I (d.v.s. vanliga personbilar), personbil klass II (husbil) upp till 3 500 kg, traktor som utgörs av en ombyggd bil, lätt lastbil, lätt buss samt släpvagn som dras av dessa fordon ska ha minst 3 mm mönsterdjup vid vinterväglag under perioden 1 december–31 mars. Personbil klass II som väger över 3 500 kg ska ha minst 5 mm mönsterdjup vid vinterväglag under perioden 1 december–31 mars.
Regler för tunga fordon
Tung lastbil och tung buss samt släp som dras av sådana fordon ska ha vinterdäck eller likvärdig utrustning på samtliga hjul på vintern. Från och med vintern 2025–2026 gäller kravet för dessa tunga fordon under perioden 10 november–10 april – oavsett om det är vinterväglag eller inte.
Vinterdäck på framaxel och drivaxel på tunga ekipage ska ha snögreppsmärkning (3PMSF). Resten av hjulen ska ha vinterdäck med motsvarande märkning eller M+S-märkning.
Tung lastbil och tung buss ska ha minst 5 mm mönsterdjup på vintern. Från och med vintern 2025–2026 gäller kravet för dessa tunga fordon under perioden 10 november–10 april – oavsett om det är vinterväglag eller inte. Detta gäller samtliga däck på fordonet, men inte på tillkopplat släp.
Undantag från kravet
Kravet på vinterdäck gäller inte vid färd till och från besiktningen, för fordon som provkörs/förflyttas i samband med reparation/försäljning samt för fordon som är 30 år eller äldre. Kravet gäller inte heller när fälgdiametern är 10 tum eller mindre. Undantagen gäller endast om fordonet då också kan brukas utan fara för trafiksäkerheten.
Färre skadade och döda i trafiken efter
krav på vinterdäck infördes
Kravet på vinterdäck för personbilar som infördes vintern 1999/2000 har inneburit att antalet olyckor med svårt skadade eller dödade personer har minskat med 11–14 procent på det statliga vägnätet under perioden vinterdäckskravet gäller. Effekten är något bättre än den prognos som låg till grund för beslutet om lagen. Detta visar en undersökning som Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har gjort.
Mer information
Läs mer om vinterdäck och vilka regler som gäller på Transportstyrelsens hemsida.
