Regler för personbilar
Det är krav på att använda vinterdäck eller likvärdig utrustning vid vinterväglag under perioden 1 december–31 mars. Eventuellt kan perioden inför vintern 2026–2027 komma att ändras. Alternativet 10 november–10 april har diskuterats.
Personbil klass I (d.v.s. vanliga personbilar), personbil klass II (husbil) med en totalvikt av högst 3,5 ton, lätt lastbil, lätt buss samt släpvagn som dras av dessa fordon ska ha vinterdäck på alla positioner.
Regler för tunga fordon
Tung lastbil, tung buss och personbil klass II med en totalvikt över 3,5 ton samt släp som dras av sådana fordon ska ha vinterdäck på samtliga hjul. Från och med vintern 2025–2026 gäller kravet för tunga fordon under perioden 10 november–10 april. Kravet för tunga fordon gäller från och med vintern 2025–2026 också oavsett väglag.
Vinterdäck på framaxel och drivaxel på tunga ekipage ska vara märkta med alptopp/snöflinga. Resten av hjulen ska ha vinterdäck med motsvarande märkning eller M+S-märkning.
Undantag från kravet
Kravet på vinterdäck gäller inte vid färd till och från besiktningen, för fordon som provkörs/förflyttas i samband med reparation/försäljning samt för fordon som är 30 år eller äldre. Kravet gäller inte heller när fälgdiametern är 10 tum eller mindre. Undantagen gäller endast om fordonet då också kan brukas utan fara för trafiksäkerheten.
Färre skadade och döda i trafiken efter
krav på vinterdäck infördes
Kravet på vinterdäck för personbilar som infördes vintern 1999/2000 har inneburit att antalet olyckor med svårt skadade eller dödade personer har minskat med 11–14 procent på det statliga vägnätet under perioden vinterdäckskravet gäller. Effekten är något bättre än den prognos som låg till grund för beslutet om lagen. Detta visar en undersökning som Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) har gjort.